torsdag 29. januar 2015

Leviatan - langtekkelig russisk.



Russisk film kan være interessant, og jeg hadde store forventninger til denne. Dessverre innfridde den ikke. Det burde kanskje vært et hint at filmen er finansiert av den russiske staten, men jeg tok ikke det hintet. At den varte nærmere 2,5 burde også vært et hint, som jeg heller ikke tok.

Men altså! Det er ikke en dårlig film, den er bare litt langtekkelig. Mye kunne vært droppa, og mange scener kunne vært kortere. I mine øyne er den beste rolletolkningen han som spiller sønnen Roma. De andre er litt kjedelige, for engangs skyld kanskje litt lite karrikerte til å være en russisk film. Heldigvis drakk de så mye vodka som vi tror at alle russere gjør.

Jeg vil ikke fraråde å se denne filmen, men den er ikke et must. Om du da ikke vil se flest mulig Oscar-nominerte filmer slik jeg har som mål.

Navnet Leviatan forøvrig tatt fra bibelen, Jobs bok, og betegner et ondt sjøuhyre som blir tuktet av Gud.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar